duminică, 1 august 2010

Vuvuzel continua povestea


- Vuvuzele, stai jos si spune! Eu ma asez la calculator si notez. Daca te mai doare ceva, daca mai suna telefonul sau, mai stiu eu ce, iti promit ca nu mai postez nimic despre plimbarile tale. Clar?
- Nu puteam sa nu fiu prompt la apel. Dar iti povestesc altadata. Merita consemnat!
- Bine, lasa.
- Acolo unde e azi Stadionul Dinamo, a fost velodromul. Istoria velodromurilor e veche. Primul a fost facut de un austriac. Spre sfarsitul secolului XIX, Cazavilan a facut un velodrom care dupa falimentul si moartea sa, s-a transformat in lemne de foc.
- De unde sti tu astea?
- Parca te grabeai. Vrei sa-ti povestesc pe larg?
- OK. Spune mai departe.
- Am trecut de Dorobanti. Aici a fost tipografia editurii Cartea Romaneasca. Acum e un Mall. Are nume de joc pe care il practicam pe vremuri. Din pacate mizeria care s-a facut la casa Paucescu a adunat o multime de adepti. Demoleaza si, sub masca amestecului de vechi si nou, spun ca au pastrat "culoarea vremurilor".
- Hai mai! Cine zice asta?
- E licenta. Eu sunt artist.
- Bine Vuvuzele. 
- Trec de spitalul de copii „Grigore Alexandrescu”, construit intre 1885 si 1886. Acolo am fost eu operat cand eram copil. Tin minte ca nu a avut nimeni curaj sa ma opereze. L-au chemat pe director de acasa. Il chema Florin si mai nu stiu cum. Si era duminica Floriilor!
- Dar te-ai plimbat ceva!
- Si asta e doar inceputul. Am vrut sa ajung in Piata Victoriei. Aici era la inceputul secolului XX Palatul Sturza. Construit de arhitectul Iulius Reiniqke la cererea "Beizadelei vitel" era un amestec de stiluri nemaiintalnit. O harababura. Ma si mir cand vad ca toata lumea admira pozele cu aceasta cladire. 
- Nu stiu ce sa zic. Era o cladire aparte. Poate de asta au demolat-o comunistii.
- Am mai auzit prostia asta! Cladirea nu a fost demolata de comunisti! Arhitectii interbelici erau oripilati de constructie. In spatele sau arh Duiliu Marcu a ridicat Palatul Victoria. Apoi au demolat fostul Minister de Externe. 
- Aha. Spune mai departe.
- Am ocolit Piata pentru ca voiam sa ajung la Muzeul Antipa. Muzeul are o istorie veche. Inca din 1834 s-a dat decret pentru fondarea "Museului National" din Bucuresti. Ca de obicei, au trecut ceva ani, vreo 70, pana sa se stabileasca pozitia de azi. Pe scurt, Grigore Antipa, numit director al Muzeului de Take Ionescu in 1893, il convinge in 1903 pe premierul Dimitrie Sturza sa ridice actuala cladire, "un Muzeu de Istorie Naturala demn de capitala tarii". Cladirea e ridicata de inginerul Mihail Rocco, fatada fiind proiectata de arhitectul Grigore Cerchez. Cladirea e gata in 1906, dar e inaugurata in prezenta regelui Carol I, a printului Ferdinand si a Printesei Maria pe 24 mai 1908. 
- Da. Cred ca ajunge pentru azi. 
Am luato pauza. Canta Joe Dasin. http://www.youtube.com/watch?v=XPn52kRQx3k
PS Poza e mai veche. Din Parcul Circului. Atunci nu aparusera fantanile. 

Niciun comentariu: