vineri, 6 august 2010

Elodel Taximetristul pieton


Mi-a ridicat carnetul. Nu venea nimeni si nici nu l-am vazut. Fluierul l-am simtit pe sira spinarii. O luna de zile fara carnet. Ceasul rau!

Stateam ingandurat pe piatra "Fantanilor". Langa mine se aseaza un batranel. Nu il vazusem. Vocea lui aproape ca m-a speriat:

- Aici a fost o piata!

- E si acum. Asta e Piata Unirii.

- Ei! O piata de legume. Ii zicea Piata Bibescu. Asta pana cand Carol al II lea a decis ca nu se face sa fie o piata mizerabila pe "drumul regal spre Parlament"

- Eu stiam ca bulevardul l-a facut Ceausescu.

- Dar parlamentul nu a fost acolo. A fost aici, sus, pe Dealul Partiarhiei. Piata a fost aici, unde e statuia. Sti a cui?

- Unde? Aaaa! Nu o vazusem! A cui este?

- A lui Barbu Catargiu. Primul Premier al Principatelor Unite. A fost asasinat in 1862, chiar in trasura Agiei. Asta s-a intamplat chiar sub Clopotnita Mitropoliei ridicata de Voda Brancoveanu in 1698.

- Eu stiam ca Mitropolia a fost ridicata de Mihnea al III lea in 1658.

- Eroare! In timpul lui Mihnea a fost sfintita, dar a fost ridicata de Constantin Serban Basarab (Carnul) si sotia acestuia, Balasa.

- Balasa? Pai Biserica Domnita Balasa e mai jos, acolo, in spatele blocului de pe chei.

- Iar le incurci. Crezi ca e un singur om pe care il cheama Ion sau Gheorghe?

- Dar Balasa e un nume mai rar.

- Acum da, dar inainte altfel erau numele oamenilor.

- Bine. Si ce legatura are Brancoveanu in toata afacerea asta?

- Nu le daduse prin cap sa faca un Turn Clopotnita. Asa ca s-a ridicat abia peste 40 de ani! Si mai are si alte legaturi.

- Adica?

- In 1652, cand a fost rascoala seimenilor - aici era doar un deal pentru ca s-a inceput constructia Mitropoliei, dupa cum sti, in 1654 - a fost omorat Papa Brancoveanu, tatal domnitorului. Aici, unde stam noi, a fost casa lui.

- Si au demolat casa ca sa faca piata de legume?

- Nu casa. In locul casei parintesti a ridicat Brancoveanu un palat.

- Pe care l-a vandut Bibestilor.

- De unde ti-a venit asta?

- Pai daca piata s-a numit Bibescu...

- N-ai nimerit-o! Palatul a intrat in posesia lui Bibescu prin casatoria sa cu Zoe Brancoveanu. Si mi-a mai povestit. Cum ca Brancoveanu nu statea la Curtea Veche, ci aici in Palat, cum in timpul lui Bibescu, aici s-a semnat o constitutie pasoptista (cred ca asa a zis), ca palatul a intrat in posesia primariei care, decat sa il intretina, l-a demolat.

Mi-a mai povestit cum ca nici Palatul Patriarhiei nu e Parlamentul in care a fost ales Cuza, pentru ca a fost construit in 1907 dupa planurile arhitectului Dimitrie Maimarolu, cel care avea sa proiecteze si Cercul Militar in locul unde fusese Biserica Sarindar, si multe altele dar nu am reusit sa tin minte tot ce a zis.

Alta data imi iau sa am carnetelul la mine sa imi notez.

PS Cum ajung acasa, il si bag in buzunar!